Tuesday, February 14, 2017

grammar - What does 「そうもいかなくて」 mean in this sentence?


This comes from 新完全マスター読解N2:



でも、現実にはなかなかそうもいかなくて、目の前にあるのは希望とはまったく違うものだけれども、転職するのも大変だから、いやいや会社に通っているという人も多いでしょう。



Seems like it may mean something like "it's not like that"?


What are the words/particles at work here? そう+も+いかない?




Answer



That means, ”(I have an ideal, a plan or a hope etc. but) the reality is defferent and it doesn't go well as much as I expect."


So, this phrase imply that the speaker has an expectation for anything but actually it hasn't meet to his/her expectation yet.


You can also say in other words, "そう+は+いかない/いかなくて”, "うまく+いかなくて".


In this context, above both phrases are same.


No comments:

Post a Comment

periodic trends - Comparing radii in lithium, beryllium, magnesium, aluminium and sodium ions

Apparently the of last four, $\ce{Mg^2+}$ is closest in radius to $\ce{Li+}$. Is this true, and if so, why would a whole larger shell ($\ce{...