רמבם, הלכות מתנות עניים י:ז
שמנה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו, מעלה גדולה שאין למעלה ממנה זה המחזיק ביד ישראל שמך ונותן לו מתנה או הלואה או עושה עמו שותפות או ממציא לו מלאכה כדי לחזק את ידו עד שלא יצטרך לבריות לשאול, ועל זה נאמר והחזקת בו
ויקרא כה, לה "וכי ימוך אחיך ומטה ידו עמך והחזקת בו, גר ותושב וחי עמך". ופירוש רש"י, והחזקת בו, אל תניחהו שירד ויפול ויהיה קשה להקימו, אלא חזקהו משעת מוטת היד וממשיך שם ומנין שאם החזקת בו אפילו ד' או ה' פעמים חזור והחזק בו - ת"ל: והחזקת בו.
There is a Mitzva of "VeHechzakta Bo" supporting and helping our brethren and making sure they do not become a Tzedaka case. Is price an issue? Are you required to pay more and still purchase the same item from a Jew? How much more would you be required to pay in order to help someone stay in business?
Answer
The To'afos Re'em (Shu"t O.C. 22) cites a Teshuva of the Rema in which he says one must buy from the Jew even when it is more expensive. He argues, and limits the preference of buying from Jews to where there is no difference in cost.
The Chikrei Lev (Shu"t Choshen Mishpat 139) vacillates between limiting it to small expenses or applying the rule to even a great expense, and seems to conclude that it applies to even a great expense.
The Chofetz Chaim (Ahavas Chesed 1:5:7) requires preferring the Jew for a small additional expense, citing the Teshuvas HaRema.
The Minchas Yitzchok, after going through whether one must spend a lot more or only a little more and concluding to only require for a little more (Shu"t 3:129:4), adds that the calculation of "a little" depends on the calculation of what is considered הפסד מרובה, considerable loss, regarding איסור והיתר, prohibitions, namely that it may be a שתות (approximately 18%), or it may depend on a case by case basis depending on the financial situation of the buyer (ibid :5).
(This is all, in reality, regarding the issue of או קנה מיד עמיתך, which is generally assumed to be the source of the requirement to buying from a Jew. והחזקת בו does not really specifically require purchasing from him, although the Chofetz Chaim (Ahavas Chesed 2:21:4) does link the two concepts.)
No comments:
Post a Comment