Wednesday, October 31, 2018

shabbat - Is "pikuach nefesh" on shabbos "hutrah" or "dichuya"?


Whenever two mitzvos come into conflict with each other, and one is given precedence over the other (such as in the case of bris milah on Shabbos, or any עשה דוחה לא תעשה (=positive commandment that "pushes away" a negative one)), there is usually discussion over whether it is "הותרא/hutrah" or "דחויה/dichuya," whether the mitzvah that gave way effectively ceases to exist (הותרא), or if it's still there, but we're allowed to override it anyway (דחויא).


We know (Yoma 85a-b, and several other sources) that when someone's life is in danger on Shabbos, and the Shabbos laws have to be violated in order to save his life, that we not only may but must violate Shabbos to save his life. However, it's unclear to me whether this is הותרא or דחויא.


Is פיקוח נפש on Shabbos הותרא or דחויא?


To clarify; I'm looking for sources from the Rishonim and Acharonim that discuss this question.




Answer



This is a rather large dispute among the Rishonim, the early commentaries.


See the Rashba (שו״ת ח"א תרפט):



ולי נראה שהכל תלוי במחלוקת אם נאמר שבת דחויה או נאמר שבת הותרה אצל חולה. אם נאמר שבת הותרה אצל חולה שוחטין לו שלא אסרה תורה מלאכת שבת אצל חולה. ושוחטין לחולה בשבת כדרך ששוחטין אנו לעצמנו... אבל למ"ד דחויה היא מאכילין לו הנבילה שהוא צריך לאכול ואין אנו עוברין לשחוט לו. שבמקום שיש לו בשר לאכול לא נעבור אנו ולא נדחה את השבת. וכמדומה שהלכה כמאן דאמר שבת דחויה היא ולא הותרה. מכל מקום כל שאין שם נבילה אמרינן לגוי לשחוט כיון שהיא דחויה אצלו. ותדע לך שהרי שנינו בברייתא אין עושין דברים הללו לא על ידי גוים ולא על ידי קטנים אלא על ידי גדולי ישראל" (שו"ת ח"א, תרפט)‏


It would seem to be that everything is dependent on whether we say that [melacha] on shabbos is Hutra or Dechuya for a sick person. If we say that it is hutra for the sick, we would slaughter for the sick person as the Torah did not prohibit it for the sick. We would slaughter in the same manner that we slaughter for ourselves. However according to the opinion that it is dechuya, we would feed them a non kosher animal carcass, for he needs to eat, but we would not slaughter for him. in a situation where he has meat available, we do not transgress shabbos. It would appear to me that the Halacha is in accordance with the opinion of Dechuya and not Hutra. Nevertheless, if their is no non kosher meat available we would ask a Gentile to slaughter, for the Shabbos is pushed off for him. And you should know for that which was taught in the Braisa are not done through a Gentile, and not through a minor, rather by an Israelite adult.



The Shulchan Aruch rules:



שולחן ערוך אורח חיים סימן שכח



היה חולה שיש בו סכנה וצריך בשר, (לט) שוחטים לו ואין אומרים: נאכילנו נבילה; אבל אם הי' החולה צריך לאכילה לאלתר, והנבילה מוכנת מיד והשחיט' מתאחרת לו, מאכילין אותו הנבילה


If someone is a Choleh Sheyeish Bo Sakana (a gravely ill person) and he needs meat. We slaughter for him and we do not say "feed him the readily available non kosher meat". However, if the sick must eat right away, and the non-kosher meat is readily available, and if by slaughter the kosher meat the patient would have to wait (Putting him in danger), we feed him the non-kosher meat.



See the Mishna Berurah:



שוחטים לו - הרבה טעמים נאמרו ע"ז י"א משום דשבת הותרה אצל פק"נ ולכן שוחטין לו כדרך ששוחטין ביו"ט ואפילו איסור דרבנן אין מאכילין אותו במקום שאפשר לו לשחוט מטעם זה אבל הרבה ראשונים כתבו דשבת רק דחויה היא אלא הטעם הוא דשמא יהיה קץ באכילת נבילה ולא יאכל ויסתכן ובב"י הביא עוד טעם בשם הר"ן דבנבילה עובר על כל כזית ממנה וחמיר מאיסור לאו דשבת ועוד טעם עי"ש ולפ"ז בודאי מוטב לעבור ולהושיט לו איסור דרבנן משנחלל שבת באיסור סקילה. והנה אם החולה אומר שאין קץ באכילת נבילה ויש נבילה מזומן לפניו אם מותר לשחוט עבורו עיין באחרונים ועכ"פ לענין קטן בודאי נראה דטוב יותר להאכילו בשר נבילה ולא ישחוט אדם עבורו בשבת. כתב בהגמ"ר אם צריך להרתיח יין עבור חולה ימלא ישראל ויחם הא"י ומוטב שיתנסך היין משיתחלל שבת והטעם עיין בד"מ שכתב כיון שאיסור סתם יינם אינו אלא מדרבנן וגם איסורו קל ואין החולה קץ בו לא דמי לנבילה ולכך מוטב שיחם הא"י אם הוא מזומן לפניו שלא ישהא עי"ז וכנ"ל בסי"ב בהג"ה ותו דקי"ל ביו"ד סי' קכ"ה ס"י דא"י המוליך כלי פתוח וישראל משמרו שלא יתנסך שרי א"כ אפשר לחממו ע"י א"י בלי נסוך ומ"מ המיקל בחולה שיש בו סכנה להחם בעצמו אין למחות בידו דיש לו על מי לסמוך עיין בט"ז בסק"ד



The Mishna Berurah says that the it is not clear exactly how we rule as the Shulchan Aruch is vague, since there are 3 possible explanations why to slaughter the animal rather then serve him neveila (prepared non kosher meat):





  1. Shabbos is Hutra for saving a life, so doing an extra melacha is permitted




  2. It disgusts the endangered person to eat treif, so slaughtering is the only means to save his life




  3. It might be better to do 1 issur kareis/sekilla of shechita, rather than let the choleh eat many olive sized portions of neveila that have an issur lo taaseh/malkos for each kezais i.e many smaller sins could outweigh a larger sin.




See the Aruch Hashulchan on this topic as well. He gives a very full treatment to this sugya.



H/t DoubleAA: See too Yechaveh Da'at 4:30 for extensive sources.


See here and here (hebrew) for articles on this topic including sources.


No comments:

Post a Comment

periodic trends - Comparing radii in lithium, beryllium, magnesium, aluminium and sodium ions

Apparently the of last four, $\ce{Mg^2+}$ is closest in radius to $\ce{Li+}$. Is this true, and if so, why would a whole larger shell ($\ce{...